Zaklatás: megelőzés Magyarországon

 

Az elmúlt években #MeToo mozgalomnak köszönhetően előtérbe került a szexuális zaklatás témája. A Klartexte program keretében a számos társadalmi probléma között kiemelt helyet foglal ez is. A zaklatásnak számos formája előfordul iskolai környezetben. Mindazonáltal a hazai iskolákra jellemző, hogy ezen problémák kezelésében nehézségekbe ütköznek, mivel nincs előre kialakított rendszerük, melyekkel a zaklatások megelőzését és jelentését megoldhatnák.

A Klartexte projekt kapcsán Réz Anna írt a #MeToo mozgalom jelentőségéről.


A zaklatás jelentésének menete külföldi iskolákban és Magyarországon

 

A legtöbb amerikai iskolában a zaklatás áldozatanak hivatalos nyomtatványt kell benyújtaniuk a történekről az igazgatóságnak. Míg természetesen ebben kérhetik felnőtt, oktató segítségét, sok esetben nem alakul ki ez a bizalmi kötődés, illetve a formálisabb oktatásnak köszönhetően erre helyet sem hagynak.  Kiskorú vagy fiatalkorú személyektől semmilyen hivatalos ügyintézés nem várható el, így az előbb említett dokumentum sem az ő felelősségük kellene, hogy legyen. Itt érdemes megjegyezni, hogy a legtöbb iskolában a tanulókat a „school policy”, egy hosszú jogi szöveg felé irányítják. Magyarországra jellemzőbb, hogy kevésbé kötöttebb keretek között folyik az iskolai élet, így nagyobb az esélye annak is, hogy a tanulók bizalmasukra találnak a tanárok személyében, emellett a tanulóktól hivatalos lépések sincsenek elvárva. 

Míg az Egyesült Államokban jellemző az iskolapszichológus vagy konzulens, esetleg tanácsadó jelenléte, itthon ezek hiányában a tanulók az osztályfőnőkeikre támaszkodhatnak csak. Azonban ha nekik jelzik a problémáikat, az még nem indult el hivatalos úton. Így sok múlhat egy adott oktatón, például ő dönti el, hogy mi és milyen formában jut el a vezetőséghez vagy más szervezethez.
Ezzel szemben számos amerikai intézmény felhívja a tanulók figyelmét arra, hogy bármikor beszélhetnek az oktatókkal, azonban, ha ezt a fajta tájékoztatást például egy magyarországi iskolában nem veszik komolyan, akkor a tanulóknak sem lesz egyértelmű a teendőjük.


desperate-2048905_1920.jpg

Egy Magyarországon működő megoldás elengedhetetlen lépései

 

Az iskolai zaklatások megelőzésért első sorban maguk az intézmények felelősek. Az iskolai dolgozók és a tantestület számos lépést tehet a szexuális zaklatások megelőzése érdekében.

A zaklatások prevenciójának prioritást kell élveznie az iskolában. A tanároknak ki kell állniuk a zaklatott tanulók mellett, legyen a zaklatás verbális vagy fizikai. A problémát közbeszéd tárgyává kell tenniük, tanórákon megbeszélni a diákokkal. Ajánlott vendégelőadót, professzionális szakembert is meghívni egy-egy ilyen alkalomra, így a fiatalokban megrögződik a téma fontossága. A tanárok kiképzésében is fontos szerepet kell vállalni a szexuális zaklatások megelőzésének, elengedhetetlen ebben az esetben is szakember segítsége.

Fontos az intézmény álláspont foglalása, ezen belül iskoláknak a lehető legtöbb csatornán egyértelművé kell tennie, hogy nem tolerálja a zaklatás bármely formáját, az áldozatoknak segítséget nyújt és az elkövetőket méltó büntetésben részesíti.

Az élet bármely területén elkövetett zaklatásokra jellemző, hogy az elkövető nincsen tisztában azzal, amit tesz, és azzal, hogy az milyen módon befolyásolja az áldozat életet. Ezért lenne nagyon fontos már fiatal kortól kötelezően oktatni (és nem csak kétévente egy különleges osztályfőnöki óra keretei között megemlíteni) kivétel nélkül minden zaklatással kapcsolatos anyagot, ezzel megelőzve, hogy a fiatalok később elkövetővé váljanak. Emellett kiemelten hangsúlyozni és elérhetővé kell tenni a jelentés útját és az annak megoldásában résztvevő oktatók és egyéb alkalmazottakat, így mindenki azonnal tudni fogja, hogy kihez kell fordulni.


A diákoknak meg kell tanulniuk, a különbséget a barátságos odaszólások és a verbális bántalmazás, illetve a flörtölés és a zaklatás között is. Ezeket a viselkedési normákat egyértelművé kell tenni számokra. Az iskolákban normalizálni kell a zaklatás formáival kapcsolatos beszédet. Például a nemi erőszakot nem kezelhetjük tabutémaként. Ezeket a témákat minden tanévben, többször is kötelező jellegűen át kell beszélni, de nem szabad visszariadni a mindennapi beszélgetésekben való megemlítéstől sem, például egy órai kérdésre tanárként nem célszerű elterelni a témát, mert így a tanulókban is a tabu fogalmával fog azonosulni ez.

A szülők bevonásával is változhat a tanulók viselkedése. A legtöbb esetben a szülőknek is szükségük lesz felvilágosításra a szexuális zaklatással és annak ártalmas kimeneteleivel kapcsolatban, ezzel segítve a tényleges zaklatások felismerését. Az áldozatok számára fontos, hogy támogató családi háttérrel rendelkezzenek és a szülők gondoskodhassanak a szakemberrel való találkozásról is, ha az szükséges.

Ha nincs arra megfelelő szakember az adott intézményben, a zaklatott tanuló jó esetben a tanárait fogja felkeresni a problémáival. A tanárokat erre az esetre fel kell készíteni, a továbbképzéseken megemlített félmondatos utalás nem elég sajnos.
Ha az adott intézményben nem érhető el iskolapszichológus vagy tanácsadás, célszerű külső személyt bevonni, aki frekventáltaltan látogatja az adott intézményt. Mindemellett elengedhetetlen egy iskolai felelőst is kijelölni, aki tartani tudja a kapcsolatot a szakemberrel és szükség esetén gyorsan be tudja vonni.

A bejegyzés trackback címe:

https://klartexte-tanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr7415630210

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A blogról

Klartexte - Goethe Intézet

klartexte_1.jpg

ELTE Média

media.jpg

Archívum

süti beállítások módosítása