Óravázlat
 
neonbrand-zfso6bnzjtw-unsplash.jpg

A média világa egyre szélesebb és szerteágazóbb lett és lesz az évek a során. Ma már szinte mindenki online platformok, újságok segítségével tájékozódik arról, hogy mi történik a nagyvilágban és hazánkban. Az információszerzés egyre egyszerűbb, gyorsabb és szinte bárhol elérhetővé vált. Ez mind-mind a pozitív hozadéka annak, hogy most már egy okostelefonnal és internet-hozzáféréssel bármiről bármit megtudhatunk. Viszont az online világnak vannak árnyoldalai is.. Honnan tudhatjuk, hogy az információ, amit olvastunk az igaz—e? Vagy éppen hogyan tudunk megbizonyosodni arról, hogy az általunk látogatott híroldalak megbízható, hiteles források? És egyáltalán mindent el lehet hinni, amit a facebook-on olvasunk? A cikkek címei mögött mindig valós tartalom rejlik? 

Ezekre, és még sok más ilyen típusú kérdésre ad választ a Klartexte oldalán található cikkek sokasága. Ilyen lehet például Vikár Anna cikke is, ami a Babcsenko-ügyön keresztül is bemutatja az álhíreket, és a szakmai határok elmosódásáról is ír. Nádori Péter pedig arról ír, hogy mit kezdhet a jog az álhírekkel, a fake news-ok terjesztéséért milyen számonkérés vár az újságírókra. Szintén az álhírek világában ad további okosítást számunkra Bátorfy Attila, aki arról is beszél, hogy még az újságíróknak is nehéz kibogozni, hogy mi igaz és mi nem. A Clikcbaitről Munk Veronika számolt be, egy nagyon jó, szellemes cikkel amiből mindent megtudhatunk a a jó és a rossz címadásokról is. Monika Helak az álhíreket történeti szempontól közelíti meg, és rávilágít arra, hogy már Octavianus idejében is léteztek. Csalétek és kíváncsiság címen pedig  Mitosz Wiatrowski beszámolóját olvashatjuk szintén a clikcbaitről.

Az álhírek, clickbait témakörben készítettünk egy óravázlatot a média szakos tanároknak azért, hogy ezzel is segíthessük a munkájukat. Fontosnak tartjuk, hogy a mozgókép-és médiaismeret órákon ezekről a témákról is beszélgessenek a tanárok a diákokkal, és segítsenek nekik eligazodni a social media-ban, és a hírportálok között.

  

Tantárgy: mozgóképkultúra és médiaismeret

Készítő hallgató neve: Bakó Bettina & Dervalics Domonkos

Témakör: Álhír, clickbait

Az óra anyaga: A különböző újságok címadási szokásai, illetve a fake news terjedése napjainkban.

Felhasznált források: Azon Klartextés cikkeket lehetne felhasználni, amelyben szó esik erről a két témakörről (pl.: Munk Veronika tanulmánya)

Tantárgyi kapcsolatok: ember- és társadalomismeret; etika

Az óra célja: Bemutatni a diákoknak azt, hogy mit is jelentenek az álhírek, illetve hogy miért ne a „borító alapján ítéljük meg a könyvet” – clickbait.

 

Idő

Az óra menete

Módszerek, kompetenciák

Tanulói munkaforma

Eszközök

1-2. perc

Óraszervezés

 

  - párbeszéd

 

3-7. perc

Téma előkészítése, bevezetése:

1.      Mit is jelent az a szó, hogy clickbait?
(clickbait: azon figyelemfelkeltő címeket jellemezzük ezzel a kifejezéssel, amelyek célja, hogy minél többen rákattintsanak a cikkre.)

2.      Ismerünak-e olyan hazai lapot, amely nagyon gyakran figyelemfelkeltő címekkel tesz közé anyagokat? (Igen, lehet példaként felhozni a hazai bulvárt - pl.: Story, Blikk, Hot!, stb...)

3.      Tudjuk-e, hogy miről ismerhető fel az álhír?
(pl.: szenzációt ígér, nincs forrás feltüntetve)

4.      Milyen veszélyei vannak annak, hogyha bedőlünk egy csalásnak? (Ellophatják az adatainkat; olyan tudás birtokába kerülhetnek a csalók, mint például a bankkártya adataink, lakcímünk, valódi kilétünk)

  - ráhangolás

  - előzetes ismertek felidézése

  - megbeszélés

  - magyarázat

  - figyelem felkeltése

  - frontális     osztálymunka

  - egyéni vélemények     meghallgatása

 

 

11-16. perc

Célkitűzés:

A mai órán az álhírről és a clickbaitről fogunk beszélni.

Játék:

  - Különböző újságok cikkeiből lehetne szemezni, és ki kéne találni, hogy milyen tematikájú magazin közölte az anyagot (pl.: bulvár, politikai, …)

  - logikus gondolkodás

  - szemléltetés

  - magyarázat

  - figyelem és ráismerő           készség fejlesztése

  - frontális  osztálymunka

  - tanulói munkáltatás

  - fénymásolat

17-22. perc

Mielőtt tovább mennénk, a füzetbe rögzítsünk néhány fontosabb dolgot (pl.: álhír fogalma, clickbait fogalma)

Álhír fogalma: Az álhírek célja az olvasó tudatos félretájékoztatása. Részben valós elemeket tartalmaznak (pl. szereplők, helyszínek), és úgy vannak felépítve, hogy egy kevésbé szkeptikus felhasználó könnyen elhiszi.

Clickbait fogalma: Szenzációhajhász, kattintásvadász internetes tartalom (hivatkozás, amely gyakran kevésbé érdekes oldalra mutat). Ilyen megfogalmazásával az az elsődleges cél, hogy a sűrű megtekintéssel és továbbosztással vírusként terjedjen (leginkább a közösségi oldalakon), és az ott elhelyezett hirdetések segítségével anyagi hasznot hozzon.

 

- ismeretek rendszerezése és       rögzítése

  - új ismeret nyújtása

  - fogalomalkotás

 

 

  - frontális osztálymunka

  - füzet

  - (interaktív) tábla

23-41.

perc

A Klartextés cikkek alapján beszélgetést kezdeményezni arról, hogy milyen előnyei/hátrányai vannak az álhíreknek/clikbaitnek. A diákok két csoportra is osztódhatnak: az egyik fele az osztálynak képviselné az újságok szemszögét (például: azért fontos a clickbait, mert több kattintást hoz a lapnak, a több kattintás pedig több bevételt jelent), a másik fele pedig az olvasót (például: azért rossz a hangzatos címadás, mert az olvasó becsapva érezheti magát).

  - előismeretek felidézése

  - új ismeretek nyújtása

  - rendszerezés

  - rögzítés

  - fogalomalkotás

  - ellenőrzés

  - értékelés

  - megbeszélés

  - magyarázat

  - szemléltetés

  - kommunikácós készség       fejlesztése

  - szociális kompetencia     elmélyítése

  -véleményalkotás

  - frontális osztálymunka

  - egyéni vélemények   meghallgatása

 

  - füzet

  - interaktív tábla

 

42-43.

perc

Befejező rész:

Összegezzük, hogy miről tanultunk a mai órán.

  - rendszerezés

  - ellenőrzés

  - párbeszéd

 

44-45.

perc

Órai munka értékelése, házi feladat megbeszélése (alkalmas munka lehetne: keresni az interneten olyan cikkeket, amelyek hamis adatokat közölnek, vagy hangzatos címadással rendelkeznek)

  - értékelés

  - frontális   osztálymunka

 

 

A témával kapcsolatban készítettünk egy felmérést 16 és 18 éves diákok körében is, melynek célja az volt, hogy megtudjuk ők mennyire tájékozódnak tudatosan, mennyit tudnak az álhírekről és a megtévesztésekről. Ennek az eredményét foglaltuk össze az Álhírek és Clickbait című bejegyzésünkben. 

A bejegyzés trackback címe:

https://klartexte-tanitas.blog.hu/api/trackback/id/tr6015621972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

A blogról

Klartexte - Goethe Intézet

klartexte_1.jpg

ELTE Média

media.jpg

Archívum

süti beállítások módosítása